روستای ممرآباد

خراسان رضوی - شهرستان کاشمر - روستای ممرآباد

روستای ممرآباد

خراسان رضوی - شهرستان کاشمر - روستای ممرآباد

روستای ممرآباد

وبسایت روستای ممــرآباد
روستای ممرآباد در 4 کلیومتری جنوب غرب شهرستان کاشمر ( استان خراسان رضوی ) واقع شده است. این روستا از طرف غرب به روستای عشرت آباد ، سمت جنوب به روستای شوکتیه ، از سمت شرق به روستای مغان و از سمت شمال به روستای هندآباد منتهی می شود.
مجمع فرهنگی ممرآبادبصورت یکپارچه و متحد باحضور آقایان و بانوان متشکل از اعضای محترم بسیج - شورای اسلامی - دهیاری - شورای ورزش - هیئت امنای مسجد و روحانیت محترم در قالب کانون فرهنگی روستا فعال میباشند.

مدیر سایت :
رضاطاهری ممرآبادی
09105765428

بایگانی
پیوندها
طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات

آخرین مطالب

۱۸ مطلب در آذر ۱۳۹۴ ثبت شده است

علی ذوقی

بقیه کاریکاتورها در ادامه مطلب ......

۳ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ آذر ۹۴ ، ۲۱:۵۴
رضا طاهری

این شب به زمان بین غروب آفتاب از 30 آذر (آخرین روز پاییز) تا طلوع آفتاب در اول ماه دی (نخستین روز زمستان) اطلاق می شود. ایرانیان و بسیاری از دیگر اقوام شب یلدا را جشن می گیرند.

واژهٔ یلدا ریشهٔ سریانی دارد و به معنای ولادت و تولد است. منظور از تولد، ولادت خورشید (مهر/میترا) است. رومیان آن را ناتالیس آنایکتوس یعنی روز تولد مهر شکست ناپذیر می نامند. ابوریحان بیرونی از این جشن با نام میلاد اکبر نام برده و منظور از آن را میلاد خورشید دانسته است.

در دوران کهن فرهنگ اوستایی، سال با فصل سرد شروع می شد و در اوستا، واژه Sareda, Saredha «سَرِدَ» یا «سَرِذَ» که مفهوم «سال» را افاده می کند، خود به معنای «سرد» است و این به معنی بشارت پیروزی اورمزد بر اهریمن و روشنی بر تاریکی است.

تاریکی نماینده اهریمن بود و چون در طولانی ترین شب سال، تاریکی اهریمنی بیشتر می پاید، این شب برای ایرانیان نحس بود و چون فرا می رسید، آتش می افروختند تا تاریکی و عاملان اهریمنی و شیطانی نابود شده و بگریزند، مردم گرد هم جمع شده و شب را با خوردن، نوشیدن، شادی و پایکوبی و گفتگو به سر می آوردند و خوانی ویژه می گستردند، هرآنچه میوه تازه فصل که نگاهداری شده بود و میوه های خشک در سفره می نهادند. 

روز پس از شب یلدا (یکم دی ماه) را خورروز (روز خورشید) و دی گان؛ می خواندند و به استراحت می پرداختند و تعطیل عمومی بود (خرمدینان، این روز را خرم روز یا خره روز می نامیدند).خورروز در ایران باستان روز برابری انسان ها بود در این روز همگان از جمله پادشاه لباس ساده می پوشیدند تا یکسان به نظر آیند و کسی حق دستور دادن به دیگری نداشت و کارها داوطلبانه انجام می گرفت نه تحت امر. در این روز جنگ کردن و خونریزی حتی کشتن گوسفند و مرغ هم ممنوع بود این موضوع را نیروهای متخاصم با ایرانیان نیز می دانستند و در جبهه ها رعایت می کردند و خونریزی به طور موقت متوقف می شد و بسیار دیده شده که همین قطع موقت جنگ به صلح طولانی و صفا تبدیل شده است

جشن یلدا در ایران امروز نیز با گرد هم آمدن و شب نشینی اعضای خانواده و اقوام در کنار یکدیگر برگزار می شود. متل گویی که نوعی شعرخوانی و داستان خوانی است در قدیم اجرا می شده است به این صورت که خانواده ها در این شب گرد می آمدند و پیرترها برای همه قصه تعریف می کردند. آیین شب یلدا یا شب چله، خوردن آجیل مخصوص، هندوانه، انار و شیرینی و میوه های گوناگون است که همه جنبهٔ نمادی دارند و نشانهٔ برکت، تندرستی، فراوانی و شادکامی هستند.

از آیین های ویژه شب یلدا در استان خراسان رضوی و خراسان جنوبی برگزاری مراسم «کف زدن» است. در این مراسم ریشه گیاهی به نام چوبک را که در این دیار به «بیخ» مشهور است، در آب خیسانده و پس از چند بار جوشاندن، در ظرف بزرگ سفالی به نام «تغار» می ریزند. مردان و جوانان فامیل با دسته ای از چوب های نازک درخت انار به نام «دسته گز» مایع مزبور را آنقدر هم می زنند تا به صورت کف درآید و این کار باید در محیط سرد صورت گیرد تا مایع مزبور کف کند. کف آماده شده با مخلوط کردن شیره شکر آماده خوردن شده و پس از تزیین با مغز گردو و پسته برای پذیرایی مهمانان برده می شود. در این میان گروهی از جوانان قبل از شیرین کردن کف ها با پرتاب آن به سوی همدیگر و مالیدن کف به سر و صورت یکدیگر شادی و نشاط را به جمع مهمانان می افزایند.

خراسانیها معتقدند که در شب چله، باید از میوه‌هایی که دارای خواص ویژه‌ای هستند خورد تا سال آینده خواص آنها در بدن باقی بماند. این میوه‌ها شامل هویج، گلابی، انار، زیتون سبز، خربزه و هندوانه است، که در میان میوه‌ها، هندوانه از میوه‌های اصلی است که باید در شب چله خورده شود. چراکه میگویند هندوانه « گرمیت مغز» و « سوزندگی جگر» را دفع میکند. همچنین معتقدند هرکس در شب چله هندوانه بخورد جگرش لک برنمیدارد. البته بعد از خوردن هندوانه، رسم براین است که پوست هندوانه را به پشت بام همسایه میاندازند تا اگر استطاعت خرید این میوه را ندارد پوست آنرا بتراشد و بخورد و این عمل تا بام همسایه‌ی هفتم ادامه دارد. از مراسم دیگر این شب فرستادن خوانچه میوه است که از طرف داماد و برای خانوادهعروس فرستاده میشود. این خوانچه، پر از میوه با هدایای مناسب از قبیل قواره پارچه، دستبند یا گردن بند برای عروس است. در این خوانچه باید لااقل هفت رنگ میوه ( انار، انگور، پرتقال، سیب، گلابی، هندوانه و …) وجود داشته باشد.

۲ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ آذر ۹۴ ، ۲۰:۱۶
رضا طاهری

مایکروسافت پتنت جدیدی را به ثبت رسانده که برای بسیاری از کاربران جالب به نظر می رسد. پتنت جدید مایکروسافت امنیت بیشتر را برای کاربران به ارمغان خواهد آورد. با این پتنت تنها صاحبان گوشی، تبلت یا کامپیوتر می توانند اطلاعات خود را بر روی دستگاههایشان ببینند.


Microsoft company


شاید یکی از دغدغه های کاربران رایانه، گوشی های هوشمند و تبلت ها این است که افراد حاضر در اطراف آنها می توانند اطلاعات روی صفحه نمایش آنها را مشاهده نمایند. این مسئله در بعضی از موارد که موضوع امنیت مطرح است، اهمیت بیشتری می یابد و حالا مایکروسافت تصمیم دارد تا با کار بر روی پتنت جدید خود خیال کاربران را از این بابت راحت نماید. پتنت ثبت شده توسط مایکروسافت می‌تواند برای این دسته از کاربران بسیار جذاب باشد. با این پتنت، دیگر کسی جز خود کاربر نمی‌تواند محتوای نمایش داده شده را ببیند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ آذر ۹۴ ، ۱۹:۳۸
احمدرضا طاهری
در ایام سوگواری سید وسالار شهیدان حضرت ابا عبد ا... الحسین(ع) ویاران باوفایش همه دلهای عاشق به گِرد این چراغ هدایت و این کشتی نجات پروانه وار می چرخند واشک می ریزند و ضریح مقدس صاحب این خانه در قاب چشمان این خیل عظیم جاودانه می سازد. در راستای ترویج آموزه های دینی وفرهنگ و قیام حسینی ولزوم طراحی و اتخاذ تدابیر شایسته و با توجه به نقش تاریخی و بسیار اثر گذار این نهضت،دبیرخانه کانونهای فرهنگی هنری مساجد استان خراسان شمالی با همکاری استانهای منطقه 5 و همچنین ستاد عالی  نظارت برکانونهای فرهنگی هنری مساجدکشور و صدا وسیما قصد دارد متولی برگزاری سوگواره منطقه ای امام رئوف با عنوان "از قدمهای آسمانی تا امام مهربانی" باشد و در راه ترویج شعائر دینی ،زمینه ساز خلق آثار فرهنگی و هنری و ادبی فاخر از طرف هنرمندان متعهد گردد. لذا از عموم علاقمندان و جوانان به ویژه اعضای کانون های فرهنگی و هنری مساجد کشور دعوت می شود بر اساس موضوعات سوگواره آثار خود را ارسال نمایند.

موضوعات سوگواره:
عکاسی -  خاطره نویسی  طراحی پوستر-دلنوشته

بخش ویژه در عکاسی:
نماز اول وقت در بین کاروان پیاده 

 با توجه به حدیث امام رضا (علیه السلام): همواره نماز را در اول وقت بجای آورید
(علاقمندان جهت شرکت در سوگواره  فوق می توانند عکس های خود را با موضوع کاروان پیاده از مسجد تا حرم منور رضوی(حضرت علی بن موسی الرضا (علیه السلام)می باشد به دبیرخانه جشنواره ارسال نمایند)
  
آخرین مهلت ارسال آثار:
94/11/12 همزمان با ایام الله دهه مبارک فجر

جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره 32237402-058 و پایگاه‌ اینترنتی‌www.javananemasajed.ir  و www.dkm.ir مراجعه شود.
 
نشانی دبیرخانه سوگواره:
استان خراسان شمالی- بجنورد- خیابان شهید بهشتی- کوچه شهید سید مرتضی محمدی- دبیرخانه کانون های فرهنگی هنری مساجدخراسان شمالی- کد پستی 9414736493

شرایط مسابقه عکاسی:

علاقمندان می توانند با توجه به موضوعات سوگواره در دو گروه عکاسی حرفه ای و آماتور باموبایل شرکت نمایند.

- عکس ها به صورت مجزا در دو بخش حرفه ای و آماتور با موبایل مورد داوری قرار می گیرند.

- هر عکاس می تواند حداکثر 5 اثر به دبیرخانه مسابقه ارسال نماید.
- عکس های ارسالی باید به صورت فایل
 jpeg و با رزولیشن 300dpi در یک حلقه سی دی به دبیرخانه سوگواره ارسال شود.
- نوشتن مشخصات بر روی سی دی و تکمیل فرم شرکت در بخش عکس الزامی است.
- عکس ها نباید از نظر رنگ و کیفیت در نرم افزار فتوشاپ تصحیح شود
.

- دبیرخانه سوگواره از عودت عکس های چاپ شده به شرکت کنندگان معذور است

مسابقه خاطره نویسی:

این مسابقه در دو رده سنی نوجوانان 15- 26سال و 26 سال به بالا برگزار می گردد.

- زمان و مکان خاطره و همچنین استناد و بهم پیوستگی وقایع و حوادث در نگارش آثار رعایت شود.
- لازم نیست خاطره توسط توسط صاحبان خاطره نگاشته شده باشد.
- سایر افراد هم می توانند خاطرات را مکتوب نموده و به دبیرخانه سوگواره ارسال نمایند (در این صورت ذکر مشخصات صاحبان خاطره الزامی است.
 
- خاطرات باید در حداقل یک صفحه و حداکثر 3 صفحه
A4ارسال شود.
- آثار به صورت تایپ شده و به همراه لوح فشرده فایل مربوطه به دبیرخانه ارسال گردد
.
- آثار پیش از این نباید در کتاب یا مجموعه مستقلی چاپ شده باشند.
- هر شرکت کننده می تواند حداکثر 2 اثر به دبیرخانه سوگواره ارسال نماید.


مسابقه طراحی پوستر:

- پوسترها حداقل درابعادA4و حداکثر درابعاد50*70 سانتیمتر بصورت افقی یا عمودی و رزولیشن 300 dpiطراحی شوند.
- آماده کردن فایلJPEG   اثر با کیفیت مناسب 
- فایل اثر با مود
 CMYK و فرمتTIF باید برروی لوح فشرده به آدرس دبیرخانه سوگواره ارسال شود.
- اصل زیبائی شناختی درتمام آثاررعایت شود.
- در آثار ارسالی حداکثر استفاده از زبان بصری لازم بوده و باید از قالبهای تکراری پرهیز گردد. 
- آثار و اجزای آن (عکس، تصویرسازی، تایپوگرافی و ...) حتماً تولیدی باشد و کپی‌برداری نباشد
.
- هرشرکت کننده می تواند حداکثر 3 اثر ارائه نماید.


مسابقه دلنوشته:

این مسابقه در دو رده سنی نوجوانان 15- 26سال و 26 سال به بالا برگزار می گردد.

- خاطرات باید در حداقل یک صفحه و حداکثر 3 صفحه
A4ارسال شود.
- آثار به صورت تایپ شده و به همراه لوح فشرده فایل مربوطه به دبیرخانه ارسال گردد.
- آثار پیش از این نباید در کتاب یا مجموعه مستقلی چاپ شده باشند
.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ آذر ۹۴ ، ۱۷:۰۱
رضا طاهری

مسابقه بزرگ کتابخوانی از کتاب "واجب فراموش شده"


به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی، دبیرخانه کانون های مساجد استان یزد با همکاری ستاد عالی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور اقدام به برگزاری مسابقه بزرگ کتابخوانی با عنوان « واجب فراموش شده» کرده است.

زمان برگزاری این مسابقه از 24 آبان لغایت 12 بهمن ماه جاری است که علاقمندان می توانند با مراجعه به سایت دبیرخانه کانون های فرهنگی هنری مساجد یزد و یا تماس با دبیرخانه کانون های فرهنگی هنری مساجد یزد با شماره 36246242-035 تماس بگیرند.

لازم به ذکر است جوائز این مسابقات بزرگ شامل 5 کمک هزینه  سفر به عتبات عالیات، 5 کمک هزینه مشهد مقدس، 30 عدد پلاک طلا، 40 بسته فرهنگی ویژه است.

 

شرکت کنندگان می بایست پس از مطالعه کتاب پاسخ به سوالات را به صورت یک عدد 8 رقمی به سامانه پیامک 100001000035 ارسال نمایند.




تذکرات مهم:
√ آخرین مهلت ارسال پاسخ نامه: 12 بهمن ماه سال 1394


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ آذر ۹۴ ، ۱۲:۱۷
رضا طاهری

تصور کنید اتومبیلی در جاده در حال حرکت است که ناگهان راننده متوجه میشود یک تریلی از رو به رو دارد به سمت او می آید و هرچه سریعتر باید کاری کند.

در همه جای این کره ی خاکی:

” مرحله ی اول: راننده پایش را روی ترمز می گذارد.
مرحله ی دوم: سریعا اتومبیل را به سمت کناره ی جاده هدایت می کند.
مرحله ی سوم: کیسه های هوا باز می شوند.”

در ایـــــــــــــــــــــــــــــــران:

” مرحله ی اول: بلند فریاد زدن * یا ابوالفضــــــــــــــــــ ــــــل! *
مرحله ی دوم: توسل به پنج تن آل عبا!
مرحله ی سوم: فشار دادن همزمان گاز،ترمز و کلاج!
مرحله ی چهارم: انحراف خودرو به چپ!
مرحله ی پنجم: انحراف خودرو به راست!
مرحله ی ششم: توسل به چهارده معصوم!
مرحله ی هفتم: فرمان خودرو از جا در می آید!
مرحله ی هشتم: خودرو با درخت برخورد کرده و کتلت میشود!
مرحله ی نهم: فحش دادن به زمین، زمان، سایپا، ایران خودرو، دبیر کل سازمان ملل و …
مرحله ی دهم: کیسه های هوا باز می شوند…

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۴ آذر ۹۴ ، ۱۹:۱۴
احمدرضا طاهری

بدون شرح - محمد حسین اکرامی

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ آذر ۹۴ ، ۰۶:۵۵
رضا اکرامی

70237_531.jpg (400×262)


وَخِزن برِم به جه باغ انگورا ره وا کِنِم

گِلّه هار ُ کشمیشار از همدِگَ سوا کنم

وخِزِن برم که مِیما دِگَ چشم برا ماین

ما باید روزیمار از میما برم پیدا کنم

مِدَنُم که سختَ از صبح تا نِماشُم دِ جه باغ

دِ هوه گرم برِم ُ کارا رِ روبرا کنم

ولی ای روزا همَش لطف خدایه به ماها

ما باید صبر کِنِمُ کاره خدار نگا کنم

مین ِ ای باغا خودش بهشت مایه دِ زمین

چه قشنگَ دِ جه باغا هُم خدا خدا کنم

فصل انگور واکنی فصل بهاره بره ما

وخزن برم به جه باغ انگورا ره وا کنم …


باتشکر از.............

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۲ آذر ۹۴ ، ۲۱:۲۲
احمدرضا طاهری

موقعیت جغرافیایی روستای مُمُرآباد :

روستای ممرآبادی در4کلیومتری جنوب غربی شهرکاشمر واقع است واز طرف غرب به روستای عشرت آباد ، ازسمت جنوب به به روستای شوکتیه واز سمت شرق به روستای مغان واز سمت شمال به روستای  هندآباد منتهی می شود ودر ناحیه آب وهوای گرم وخشک در حاشیه کویر واقع است .

عامل اصلی شکل گیری روستا:

وجود یک رشته قنات است که در حال حاضر خشک شده است و نزدیکی روستا به شهر کاشمر از دیگر دلایل شکل گیری آن بوده است

توپوگرافی روستا:

در طول جغرافیایی 58درجه و24دقیقه وعرض جغرافیای 35درجه و13دقیقه وارتفاع 1015متری ازسطح دریا واقع شده است  روستایی است جلگه ای با شیب 1درصدی که جهت شیب آن شمال شرقی – جنوب غربی می باشد و باد غالب آن از سمت روستا می وزد نزدیک ترین گسل به روستا 12کیلومتر از شمال غربی به شمال شرقی می باشد یک گسل اصلی ومهم در روستا می باشد که این گسل دنباله گسل درونه میباشد ارتفاعات شمال روستا با نام کوه آهو بام بافاصله 25 کلیومتری شمال غربی روستاقرار دارد.کال ششطراز باجهت شمال –جنوب در 15کلیومتری شمال غربی واقع گردیده است.

وضعیت جمعیت واشتغال مردم دروستا :

براساس آخرین آمار ،در روستای ممرآباد داری 1300نفر در قالب 272خانوار در روستا مشغول زندگی می باشند. شغل اصلی واولیه مردم کشاورزی می باشد وکشاورزان ممراباد در مزارعی به وسعت 500هکتار مشغول کشاورزی می باشند بعد از کشاورزی پرونق ترین فعالیت مردم دامداری است به گونه ای که اگر یک روز صبح در روستا شاهد آن باشیم که مردم کار خود را شروع می کنند مشاهده می کنیم که که اکثر خانه گله های کوچک وبزرگ از 10راس تا 150 راس گوسفند وبز راهی مزارع اطراف روستا برای چرا می شوند.

کشاورزی در روستا ی ممرآباد :

با یادآوری به این نکته که شغل اکثرمردم روستا کشاورزی همراه با دامداری است محصولات زراعی به دو نوع تقسیم می شود.
الف) محصولات زمستانی یا سفیدبَر مثل گندم وجو وزعفران وزیره وجدیداً دانه روغنی  کُلزا نیز به این اقلام اضافه شده است.
ب) محصولات تابستانی یا سُوزِبَر(1) شامل انگور ، انار ، خربزه ، طالبی ، گوجه فرنگی ، بادمجان ، پنبه است  
  ا) سوزه : سبزه.
کشاورزی در روستای ممرآباد به دو صورت دیمی وآبی انجام می شود ومنابع آب در قدیم یک رشته قنات بوده که کفاف آب کشاورزی وشرب مردم را می نتموده ، ودر چند سال گذشته این قنات خشک شده است وفعلاً آب مورد نیاز از چند چاه موتور تامین می شود. از محصولات کشاورزی این روستا انگور وگندم وزعفران از اهمیت بیش تری برخوردار هستند کشمش زسبز قلمی از انگورباغهای روستای ممرآباد وروستاهای مجاور شهرستان کاشمر تولید وبه کشورهای خارج صادر می شود و زعفران نیز در سطح وسیعی از مزارع کاشت می شود که محصولی صادراتی است.گندم تولید در روستای ممرآباد صرف خوراک مردم ومازاد آن به دولت فروخته می شود.

دامداری

دامداری یکی دیگر از فعالیت های بخش کشاورزی است که به عنوان منبع درآمد محسوب می شود در حال حاضر روستای ممرآباد فاقد دامداری صنعتی بوده ونگهداری دام به صورت سنتی در واحد های کوچک که در خانه روستائیان یا متصل به آن ها قرار دارد.

قالیبافی

 
داری صنعت قالیبافی بوده ودر حال حاضر ۵۰ دارقالی در روستا می باشد.

 

آب شرب روستا

از طریق یک حلقه چاه عمیق تامین می شود ، آب چاه بعد از انتقال به منبع هوایی در شمال شرقی روستا به صورت لوله کشی در اختیار اهالی روستا قرار می‌گیرد. آب کشاورزی روستا در قدیم از طریق یک رشته قنات تامین می شده که در حال حاضر تقریبا خشک شده و از یک چاه عمیق به جای قنات برای تامین آب کشاورزی استفاده می شود بوسیله موتور آب ، آب چاه به سمت زمینهای کشاورزی هدایت می شود.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۲ آذر ۹۴ ، ۲۱:۱۱
احمدرضا طاهری

به گزارش مهر به نقل از روابط عمومی فرمانداری کاشمر مهدی فروزان در این رابطه بیان کرد: با هوشیاری و دقت نظر شهروندان این عروسک ها که توسط زائران از کشور عراق در ایام اربیعین خریداری شده و به کشور منتقل گردیده بود به نیروهای نظامی تحویل و نسبت به خنثی سازی آن اقدام شد.

وی گفت: تعداد دو عدد از این عروسک ها توسط شهروندان به ناحیه مقاومت بسیج سپاه و یک عدد به نیروی انتظامی تحویل شد که پس از بررسی و کارکارشناسی عملیات چک و خنثی بر روی این عروسک ها توسط ناحیه مقاومت بسیج سپاه کاشمر انجام گرفت.

فرماندار کاشمر تاکید کرد: زائرانی که درسفر کربلا مبادرت به خرید هرگونه از این عروسک ها کردند با توجه به اینکه عروسک های بمب گذاری شده از وزن غیرطبیعی برخوردار هستند لذا تقاضا می شود که در نخستین فرصت بدون هیچ گونه واکاوی و کنجکاوی این اسباب بازی ها را به نیروهای امنیتی واطلاعاتی ناحیه مقاومت بسیج سپاه و یا نیروی انتظامی تحویل دهند.

وی یادآور شد: براساس نظر کارشناسان امنیتی نحوه انفجار این عروسک‌ها به وسیله حرارت و یا ضربه زدن تنظیم شده است و در صورت انفجار هر یک از این عروسک‌ها احتمال کشته‌ شدن چهار تا شش نفر محتمل است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۱ آذر ۹۴ ، ۱۳:۲۷
رضا طاهری