روستای ممرآباد

خراسان رضوی - شهرستان کاشمر - روستای ممرآباد

روستای ممرآباد

خراسان رضوی - شهرستان کاشمر - روستای ممرآباد

روستای ممرآباد

وبسایت روستای ممــرآباد
روستای ممرآباد در 4 کلیومتری جنوب غرب شهرستان کاشمر ( استان خراسان رضوی ) واقع شده است. این روستا از طرف غرب به روستای عشرت آباد ، سمت جنوب به روستای شوکتیه ، از سمت شرق به روستای مغان و از سمت شمال به روستای هندآباد منتهی می شود.
مجمع فرهنگی ممرآبادبصورت یکپارچه و متحد باحضور آقایان و بانوان متشکل از اعضای محترم بسیج - شورای اسلامی - دهیاری - شورای ورزش - هیئت امنای مسجد و روحانیت محترم در قالب کانون فرهنگی روستا فعال میباشند.

مدیر سایت :
رضاطاهری ممرآبادی
09105765428

بایگانی
پیوندها
طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات


موقعیت جغرافیایی روستای مُمُرآباد :

روستای ممرآبادی در4کلیومتری جنوب غربی شهرکاشمر واقع است واز طرف غرب به روستای عشرت آباد ، ازسمت جنوب به به روستای شوکتیه واز سمت شرق به روستای مغان واز سمت شمال به روستای  هندآباد منتهی می شود ودر ناحیه آب وهوای گرم وخشک در حاشیه کویر واقع است .

عامل اصلی شکل گیری روستا:

وجود یک رشته قنات است که در حال حاضر خشک شده است و نزدیکی روستا به شهر کاشمر از دیگر دلایل شکل گیری آن بوده است

توپوگرافی روستا:

در طول جغرافیایی 58درجه و24دقیقه وعرض جغرافیای 35درجه و13دقیقه وارتفاع 1015متری ازسطح دریا واقع شده است  روستایی است جلگه ای با شیب 1درصدی که جهت شیب آن شمال شرقی – جنوب غربی می باشد و باد غالب آن از سمت روستا می وزد نزدیک ترین گسل به روستا 12کیلومتر از شمال غربی به شمال شرقی می باشد یک گسل اصلی ومهم در روستا می باشد که این گسل دنباله گسل درونه میباشد ارتفاعات شمال روستا با نام کوه آهو بام بافاصله 25 کلیومتری شمال غربی روستاقرار دارد.کال ششطراز باجهت شمال –جنوب در 15کلیومتری شمال غربی واقع گردیده است.

وضعیت جمعیت واشتغال مردم دروستا :

براساس آخرین آمار ،در روستای ممرآباد داری 1300نفر در قالب 272خانوار در روستا مشغول زندگی می باشند. شغل اصلی واولیه مردم کشاورزی می باشد وکشاورزان ممراباد در مزارعی به وسعت 500هکتار مشغول کشاورزی می باشند بعد از کشاورزی پرونق ترین فعالیت مردم دامداری است به گونه ای که اگر یک روز صبح در روستا شاهد آن باشیم که مردم کار خود را شروع می کنند مشاهده می کنیم که که اکثر خانه گله های کوچک وبزرگ از 10راس تا 150 راس گوسفند وبز راهی مزارع اطراف روستا برای چرا می شوند.

کشاورزی در روستا ی ممرآباد :

با یادآوری به این نکته که شغل اکثرمردم روستا کشاورزی همراه با دامداری است محصولات زراعی به دو نوع تقسیم می شود.
الف) محصولات زمستانی یا سفیدبَر مثل گندم وجو وزعفران وزیره وجدیداً دانه روغنی  کُلزا نیز به این اقلام اضافه شده است.
ب) محصولات تابستانی یا سُوزِبَر(1) شامل انگور ، انار ، خربزه ، طالبی ، گوجه فرنگی ، بادمجان ، پنبه است  
  ا) سوزه : سبزه.
کشاورزی در روستای ممرآباد به دو صورت دیمی وآبی انجام می شود ومنابع آب در قدیم یک رشته قنات بوده که کفاف آب کشاورزی وشرب مردم را می نتموده ، ودر چند سال گذشته این قنات خشک شده است وفعلاً آب مورد نیاز از چند چاه موتور تامین می شود. از محصولات کشاورزی این روستا انگور وگندم وزعفران از اهمیت بیش تری برخوردار هستند کشمش زسبز قلمی از انگورباغهای روستای ممرآباد وروستاهای مجاور شهرستان کاشمر تولید وبه کشورهای خارج صادر می شود و زعفران نیز در سطح وسیعی از مزارع کاشت می شود که محصولی صادراتی است.گندم تولید در روستای ممرآباد صرف خوراک مردم ومازاد آن به دولت فروخته می شود.

دامداری

دامداری یکی دیگر از فعالیت های بخش کشاورزی است که به عنوان منبع درآمد محسوب می شود در حال حاضر روستای ممرآباد فاقد دامداری صنعتی بوده ونگهداری دام به صورت سنتی در واحد های کوچک که در خانه روستائیان یا متصل به آن ها قرار دارد.

قالیبافی

 
داری صنعت قالیبافی بوده ودر حال حاضر ۵۰ دارقالی در روستا می باشد.

 

آب شرب روستا

از طریق یک حلقه چاه عمیق تامین می شود ، آب چاه بعد از انتقال به منبع هوایی در شمال شرقی روستا به صورت لوله کشی در اختیار اهالی روستا قرار می‌گیرد. آب کشاورزی روستا در قدیم از طریق یک رشته قنات تامین می شده که در حال حاضر تقریبا خشک شده و از یک چاه عمیق به جای قنات برای تامین آب کشاورزی استفاده می شود بوسیله موتور آب ، آب چاه به سمت زمینهای کشاورزی هدایت می شود.