روستای ممرآباد

خراسان رضوی - شهرستان کاشمر - روستای ممرآباد

روستای ممرآباد

خراسان رضوی - شهرستان کاشمر - روستای ممرآباد

روستای ممرآباد

وبسایت روستای ممــرآباد
روستای ممرآباد در 4 کلیومتری جنوب غرب شهرستان کاشمر ( استان خراسان رضوی ) واقع شده است. این روستا از طرف غرب به روستای عشرت آباد ، سمت جنوب به روستای شوکتیه ، از سمت شرق به روستای مغان و از سمت شمال به روستای هندآباد منتهی می شود.
مجمع فرهنگی ممرآبادبصورت یکپارچه و متحد باحضور آقایان و بانوان متشکل از اعضای محترم بسیج - شورای اسلامی - دهیاری - شورای ورزش - هیئت امنای مسجد و روحانیت محترم در قالب کانون فرهنگی روستا فعال میباشند.

مدیر سایت :
رضاطاهری ممرآبادی
09105765428

بایگانی
پیوندها
طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات

يكشنبه, ۲۸ مهر ۱۳۹۸، ۱۱:۰۷ ق.ظ

۰

معرفی روستای ممرآباد

يكشنبه, ۲۸ مهر ۱۳۹۸، ۱۱:۰۷ ق.ظ

ممرآباد، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان کاشمر در استان خراسان رضوی.

این روستا در دهستان پایین ولایت قرار دارد و بر اساس سرشماری سال 1395 جمعیت آن (354 خانوار) 1134 نفر با 570 مرد و 564 زن است.روستای ممرآبادی در4کلیومتری جنوب غربی شهرکاشمر واقع است واز طرف غرب به روستای عشرت آباد ، ازسمت جنوب به به روستای شوکتیه واز سمت شرق به روستای مغان واز سمت شمال به روستای هندآباد منتهی می شود ودر ناحیه آب وهوای گرم وخشک در حاشیه کویر واقع است .محصولات کشاورزی این روستا انگور، انار و صیفی جاتی مانند گوجه و بادنجان است بادنجان روستای ممرآباد به سبب نوع خاک و آب و هوای خاص روستا بدون دانه و شیرین است به همین جهت در استان های همجوار از شهرت فراوانی برخوردار است.

 

واژه کاوی

مُمرآباد (momrabad) تشکیل شده از دو واژه ممر+ آباد است که واژه مُمر احتمالا از همان واژه مَمَر ریشه گرفته که مَمَر در فرهنگ فارسی عمید محل عبور؛ جای گذشتن؛ گذرگاه معنی شده است که می توان دلیل نامگذاری آنرا گذرگاه ارتباطی اش برای ورود به کاشمر از سمت جنوب غربی دانست که تا چند سال پیش هم استراحتگاه هایی در مسیر قنات این روستا که به کاشمر می رسید دیده می شد ولی متاسفانه از این استراحتگاها اکنون چیزی باقی نمانده است گفته می شود این روستا قبلا مسیر بازرگانان و تجاری بود که از سمت شهرستان های بردسکن و بجستان به سوی کاشمر راهی می شدند. البته با قاطعیت نمی توان دلیل نامگذاری روستا را این دانست چرا که برای واژه ممر معانی دیگری هم آمده است به عنوان نمونه در فرهنگ دهخدا واژه ممر. [ م ُ م َرر ] ریسمانی که سخت تافته شده معنی شده هرچند بعید بنظر می رسد نام روستا از این کلمه بر گرفته شده باشد.

 

پیشینه

سند دقیقی دربارهٔ قدمت روستا وجود ندارد، اما با توجه به طول قنات آن که حدود 20 کیلومتر است و بنا به نظر قدیمی های روستا، از حدود 100 سال پیش که یادشان می آید و یا پدرانشان برایشان گفته اند دیگر مادر چاه روستا که در دامنه کوه های شرقی کاشمر (بالا دست روستای رزق آباد) قرار داشته تغییری نکرده است وبنابه نظر کارشناسان، حفر قناتی با این مسافت خود سالیان زمان می برد و دیگر آنکه آثاری از یک قبرستان قدیمی در کوچه باغ های روستا دیده می شود که با همه این نشانه ها می توان حدس زد روستا از قدمتی دیرین برخوردار است.

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۸/۰۷/۲۸
علی نوری ممرآبادی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی